BEGIN:VCALENDAR PRODID:-//Webforum AB//ECM 0.0//EN VERSION:2.0 CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH X-WR-CALNAM:Kalender BEGIN:VEVENT UID:pid14632-wid495239-eid109983 SUMMARY:BBT-webbinarium: MicroFrost – Salt-frost resistance of concrete with high SCM-content in relation to microporosity LOCATION:SKYPE CREATED:20241219T152727Z LAST-MODIFIED:20241219T152830Z DTSTAMP:20250220T064317Z DTSTART:20250425T110000Z DTEND:20250425T123000Z DESCRIPTION:Projektet ”MicroFrost – Salt-frost resistance of concrete with high SCM-content in relation to microporosity” kommer att presente ras av Jan Suchorzewski från RISE.\n \nDet nordiska klimatet är hårt när det gäller frostens påverkan på betong\, särskilt i konstruktion er som är utsatta för klorider\, såsom vägar och broar. Den vanligast e metoden för att säkerställa hållbarheten hos betongkonstruktioner är att öka cementinnehållet och förbättra porstrukturen med luftindr agande tillsatser. Samtidigt kräver klimatmålen att användningen av ce ment baserat på bränd kalksten (Portlandcement) begränsas och ersätts med supplementära cementmaterial som slagg\, flygaska eller bränt lera .\n \nSyftet med projektet var att undersöka cementersättning i betong som används för infrastrukturobjekt med högre prestanda (>C40/50) och lägre vatten-cementkvoter (w/c < 0\,40) i kombinerad karbonatisering-sa lt-frost- och karbonatisering-klorid-motstånd både i labb och i fält.\ n \n \nAnmälan om deltagande görs mailto:johanna.wrang@trafikverket. sehär till Johanna Wrang\, Trafikverket. Gör din anmälan senastdagen före och uppge namn\, företag och mejladress så kommer en Zoom-länk s traxinnan mötet. X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:

Projektet ”MicroFrost – Salt-fro st resistance of concrete with high SCM-content in relation to microporos ity” kommer att presenteras av Jan Suchorzewski från RISE.

\ n

 \;

\n

Det nordiska klimatet är hårt när det gäller frostens påverkan på betong\, särskilt i konstruktioner som är utsatta för klorider\, såsom vägar och broar. Den vanligaste metod en för att säkerställa hållbarheten hos betongkonstruktioner är att öka cementinnehållet och förbättra porstrukturen med luftindragande t illsatser. Samtidigt kräver klimatmålen att användningen av cement bas erat på bränd kalksten (Portlandcement) begränsas och ersätts med sup plementära cementmaterial som slagg\, flygaska eller bränt lera.

\n< p> \;

\n

Syftet med projektet var att undersöka cementersättni ng i betong som används för infrastrukturobjekt med högre prestanda (& gt\;C40/50) och lägre vatten-cementkvoter (w/c <\; 0\,40) i kombinerad karbonatisering-salt-frost- och karbonatisering-klorid-motstånd både i labb och i fält.

\n

 \;

\n

 \;

\n

Anmälan om deltagande görs \;här \;till Johanna Wrang\, Trafikverket. Gör din anmälan se nast\ndagen före och uppge namn\, företag och mejladress så kommer en Zoom-länk strax\ninnan mötet.

URL:http://www.foi-bbt.se/web/page.aspx?refid=12&eventid=109983&page= END:VEVENT END:VCALENDAR